16 september 2015

Python - Engelsk IPA

Den skønne humlede IPA er mange ølnørders darling, og amerikanske IPA'er, med stærkt aromatiske humler som Cascade og Simcoe, lovprises som det rene guld. Oprindeligt kommer IPA'en dog fra England, hvor man har har en helt andet holdning til humle aroma og balance. I engelske IPA'er er humlen en medspiller i øllen, ikke en solospiller.
I min lokale Skjold Burne har jeg købt IPA'en Python, fra bryggeriet Little Valley Brewery, som jeg synes er en rigtig godt eksempel på en engelsk IPA.

Python IPA er en klar kobberrød Ale på 6% alk, med et flot flødefarvet skum som danner gardiner på glasset. Jeg er lidt træt af, at alle øl kommer i de samme kedelige flasker, så jeg bliver altid lidt glad når øl, som denne, sælges i en lidt speciel flaske.
Aromaen er stille og rolig, og meget engelsk. Man bliver ikke bombarderet af den stank af citrus og grape som kendetegner amerikanske IPA'er, men bliver mødt af en mere blød, men stadigt let bitter, duft af karamelmalt, græs og lidt citrus.
I smagen er der imidlertid en rigtig god bitterhed, som balancerer en fin smag af karamel og malt. Jeg kan ikke smage om der er brugt den klassiske Maris Otter malt, men jeg synes at malt smagen er rigtig god.
Der er en tydelig humlesmag af græs, gran og lidt citrus, men humlen er kun et krydderi og domirer derfor ikke smagen. Mundfornemmelsen er rigtig god, og den halvlange eftersmag er dejligt bitter og fyldig.
Jeg elsker bitre amerikanske IPA'er, men jeg er ligeså glad for engelske IPA'er hvor humlebitterheden balanceres af en god smag af malt, og jeg synes at Python IPA er et rigtigt godt eksempel på typen. Jeg giver den en samlet karakter på 8 ud af 10.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar