08 april 2015

Day of the Lupidus fra Dry & Bitter

Dry & Bitter er det nye bryggeri fra mesterbryggeren Søren Parker Wagner. Søren er en af en række unge bryggere som har slået deres folder på Nørrebro Bryghus, og derfra er draget ud i verden for at skabe skønne øl til os. Han har haft bryggeriet Crooked Moon, og siden 2011 har han været medejer af den hyggelige ølbar Fermentoren, hvor jeg smagte aftenens hovedperson. Fra 1. januar i år droppede Søren det faste job som gymnasielærer, for helt at hellige sig ølbrygningen. Han er derfor gået med i Ølkollektivet, hvor bla. Ølsnedkeren, Ghost Brewing og altså Dry & Bitter brygger deres øl.

Day of the Lupidus
Dry & Bitter
Day of the Lupidus er en IIPA, altså en Imperial IPA med ekstra humle og alkohol.
Da jeg var knægt var jeg vild med et radiospil som hed Day of the Triffids, baseret på en bog af samme navn. Jeg ved ikke om øllen er halv-opkaldt efter denne post-apocalyptiske historie, men da den handler om nogle planter som overtager verden, er det nok ikke helt urealistisk ;)
Det er en flot kastaniebrun øl på 8,5% alk, med et tæt flødefarvet skum som hurtigt forsvandt. Aromaen er tør og godt bitter, med duft af grape, vindruekerner, græs og lidt citrus. Bag bitterheden ligger der en fin malt duft, hvilket fortsætter i smagen. Det altdominerende er dog bitterheden, for den er der masser af. Der er humlesmag af grape, lidt citrus og græs som fortsætter i den lange og bitre eftersmag. En double IPA skal have en seriøs bitterhed og masser af humlesmag, og det må man virkeligt sige er opfyldt her, faktisk så meget, at det er lige før at eftersmagen bliver for meget til mine sarte smagsløg ;)
Jeg synes at Day of the Lupidus er en rigtigt lækker øl med en seriøs humlesmag, og giver den en samlet karakter på 8,5 ud af 10.

Du kan læse mere om Ølkollektivet og Dry & Bitter i det sidste nummer af ØentusiasteN, hvor Ole Madsen har skrevet en rigtigt fin artikel. Jeg glæder mig rigtigt meget til at smage flere øl fra Søren Parker Wagners nye bryggeri Dry & Bitter :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar