14 april 2015

Lagret Old Foghorn fra 2007

Jeg elsker de ting som sker i en øl når man gemmer den et par år, hvilket jeg også skrev om i mit indlæg 'Lagring af Øl'
Jeg har tidligere anmeldt øllen Old Foghorn, hvilket er en fin barleywine fra Anchor Brewing. For nyligt købte en flaske Old Foghorn øl fra 2007, så jeg syntes jeg at det kunne være sjovt at skrive lidt om hvad der sker når man lagrer sådan en fætter i 8 år.

Barleywines hører til de bedste øl at lagre, da deres kraftigt smag og høje alkohol giver en godt modspil til den oxidering mv som sker med alderen. Til undtagelserne hører dog de amerikanske Barleywines som er kraftigt humlede, for humle smag forsvinder hurtigt under lagring. Øl hvor dette er en væsentlig del af smagsbilledet, egner sig derfor ikke til at gemme. Old Foghorn hører heldigvis ikke til denne kategori, så den er kun blevet bedre med alderen.

Old Foghorn er en fin kastaniebrun øl, i en sjov lille buttet flaske. Farven har ikke ændret sig
Old Foghorn 2007
Anchor Brewing
synderligt på de 8 år, men skummet er gået fra at være tyndt og til at være ikke eksisterende, da den sidste rest af karbonering for længst er forsvundet. Det er lige som det skal være, så hvis man foretrækker sin øl frisk og livlig, skal man holde sig fra lagrede øl. Bobler er overvurderede ;)
I aromaen har det maltede og mildt bitre fået selskab af en godt oxideret duft. Hvor man før kunne dufte noget frugt-agtigt fra den belgiske gær, er der i den lagrede øl en dyb og næsten vinøs aroma, med lidt duft af træ fra oxideringen.
I smagen var der allerede en lidt oxideret smag i den unge udgave af Old Foghorn, så i den 8 år gamle, er dette naturligvis blevet ret fremtrædende. Det balanceret dog af den dybe smag af malt, dadler og rosiner. I den unge øl var der lidt sødlig alkohol smag, men dette er forsvundet ind i den dybe og balancerede smag. Eftersmagen er blevet endnu bedre, med en dyb smag af malt, dadler og en god fornemmelse af bitterhed.
Jeg syntes at Old Foghorn normalt er en rigtigt lækker øl, men den lagrede udgave er lige en tand bedre. Smagen er blevet dybere og mere balanceret, og den bliver hængende i en lang lækker eftersmag. Hvor jeg før gav Old Foghorn en karakter på 8,5 ud af 10, vil jeg give den lagrede udgave en karakter på 9.

For nu at være helt pedantisk, så ved jeg faktisk ikke hvornår denne Old Foghorn er brygget, det står nemlig ikke på flasken. Men der står at dens 'udløbsdato' var i April 2007, hvilket jo vil sige at den måske nærmere er 9 eller 10 år gammel. Men det er jo også lige gyldigt, når bare det er en lækker øl :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar