25 september 2014

Kejserinde Dagmar Russian Imperial Stout

Bryggeriet Kongebryg gik sidste år fra at være håndbryggere, til at starte et professionelt bryggeri. De vandt i marts håndbrygger konkurrencen Skovlyst Open, hvor bla ølbloggerne fra Humulus Lupulus var dommere, med deres Hasselnød Brown Ale, hvilket måske har været med til at give dem modet til at starte op professionelt.

Kejserinde Dagmar
Kongebryg
Kongebrygs flotte Kejserinde Dagmar er en kulsort Russian Imperial Stout, på 7,6% alc, med et tæt lysebrunt skum som hurtigt forsvandt. Den er brygget med både kirsebær og vanilie, men det er nu ikke disse dufte som domirerer aromaen, for her er der højst en genskin af det. Der er derimod duft af kaffe, lakrids, lidt brændt duft nærmest af sod, samt en lidt frugtig duft et sted i baggrunden. Jeg synes at det er en rigtigt lækker aroma, som har en god bitter balance.
Ud over kirsebær og vanilie, er øllen også brygget med honning samt lagret på egetræsspåner. Der er ikke specielt meget smag af alt dette, men derimod en tør brændt porter smag af lakrids og lidt kaffe, og der er vel heller ikke så dårligt. I eftersmagen kan man dog godt smage, eller i hvertfald fornemme, lidt træ og vanilie og mere frugtsmag end der normalt er i en porter. Jeg tror faktisk at øllen ville have godt af at blive gemt i et par år, for så tror jeg at den brændte bitterhed ville vige lidt, og give lidt bedre plads til smagsindtrykkene fra kirsebær, vanilie og honning.
Jeg synes at Kejserinde Dagmar er en rigtigt lækker Imperial Stout, og giver den en karakter på 9 ud af 10.

Kongebryg har overtaget både brygværk og brygmester, Alexander von Fritz, fra det hedengangne bryggeri Fønisk, så jeg går også ud fra at de fysisk ligger i Føniks gamle lokaler i Næstved.
Jeg glæder mig til at smage nogle flere af deres øl :)

2 kommentarer:

  1. Kongebryg ligger IKKE i de gamle Fønix lokaler, men i den gamle Gardehusar Kaserne i Næstved. Kasernevej 21.
    I de gamle Fønix lokaler har Næstved Bryghus gang i kedlerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Aha, der kan man bare se.
      Tak for oplysningen :)

      Slet