11 juni 2014

Ærø Kong Arthur Stout

Hos COOP kan man købe en række øl fra Rise Bryggeri på Ærø. Nogle af øllene er temmeligt kedelige, men enkelte synes jeg er ganske gode. Deres Kong Arthur Stout synes jeg er en rigtigt fin porter, med masser af smag.

Stout Kong Arthur
Rise Bryggeri
Kong Arthur Stout er en flot kaffesort øl på 6% alc, med et tæt lysebrunt skum som hurtigt forsvandt. Etiketten synes jeg er sådan lidt spøjs, men den stilliserede humlekogle er jo egentligt ret sjov :)
Aromaen er ganske god, med duft af ristet malt, lidt kaffe, lidt lakrids og en anelse chokolade. Den er tilsat ascorbinsyre, men den øvrige aroma overdøver heldigvis den let syrlige 'lugt' som dette ofte giver. Smagen er, i modsætning til aromaen, fint bitter, dog mest i eftersmagen hvor der også er en lækker brændt smag fra den mørke malt. Generelt synes jeg at det er en rigtigt god porter smag, med lidt lakrids og lidt choko, og med en rigtig god fylde af en øl på 'kun' 6% alc. Rise kalder det selv for en Dry Stout ligesom en Guiness, men modsat denne er det ikke tilsat umaltet ristet byg, ifølge ingredienslisten, men derimod hvedemalt, hvilket måske er en del af forklaringen på at den har mere smag og en bedre muldfylde.
Jeg synes at Ærø Kong Arthur Stout er en rigtig god øl, specielt i bettragtning af dens pris, og giver den en karakter på 8 ud af 10.


Rise Bryggeri
Ærø er jo en hyggelig ø og det bliver jo ikke mindre hyggeligt af at de har eget bryggeri.
På bryggeriet er der både en butik og en café, som har åbent alle dage hen over sommeren, og det er også muligt at få en rundsvisning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar