22 maj 2014

Forventninger til Ølfestival København 2014

Årets Ølfestival afholdes 22-24 maj i TAP1 i København, hvor en række af Danmark's bedste bryggerier stiller op med et overflødighedshorn af øl. Jeg besøger festivallen fredag, og har kigget lidt i programmet.

Ud over alle de gamle kendinge stiller en lang række nye bryggerier op på årets festival, så jeg skal da lige rundt og se til fx Nordic Brewing og Munkebo, de laver jo nogle dejlige øl. En god nyhed er også at Mikkeller er tilbage på Ølfestivallen, nu sammen med legekammeraterne fra To øl. Der bliver helt sikkert kø ved deres stand, men de dage hvor Mikkeller indkasserede en meget stor andel af festivallens poletter, de er nok forbi.

I år holder foreningen for Ny Nordisk Øl en afstemning på festivallen, hvor en række bryggerier har givet deres bud på en Nordisk Øl med frugt, og publikum kan så SMS-stemme om hvilken der er den bedste. Jeg glæder mig specielt til at smage Hø-øllene fra Herslev Bryghus og Røde Viking fra Det Lille Bryggeri, hvorimod jeg vidst ikke behøver at smage fis-i-kasketten-øllen Nouvelle Nordique fra Amager Bryghus.

Derudover skal jeg bla. en tur forbi:
- Flying Couch som har masser af spændende øl med, bla deres hindbær-Quadruple Tick Tick Boom.
- Importørerne Real Drinks har tysk og italiensk mikrobryg med, og Fish & Beer har polsk mikrobryg.
- Jeg skal vist lige forbi Brewpub, hvor man kan få langtidsbraiserede svinekæber. Halløjsa!
- Det nye bryggeri Brøggeren, som brygger hos Ølsnedkeren, har 2 spændende øl med.
- Det Lille Bryggeri stiller med masser af øl, bla deres 400 i 2 fadlagrede udgaver.
- Hos Hornbeer skal jeg, mindst, smage deres Ragnarok, en vildgæret øl brygget til Ny Nordisk.
- Bøgedal er altid godt, og jeg skal forbi og smage deres nr 400 som er brygget sammen med Allan Poulsen.
- Kissmeyer er på stand 16 og selvom det ikke fremgå af programmet, har han 7 øl med, bla. en mørk røget dobbelt bock hvor han selv har røget malten.
- Conrad Brewing står på Håndbryggerstanden fredag kl. 18-20:30, og da han laver skønne øl skal jeg helt sikkert forbi.

Viking Chili Stout &
Amarillo & Citra IPA
Årets Danske Ølnyhed blev som bekendt Viking Chili Stout og Amarillo & Citra IPA, og fredag kl. 16 afsløres så hvem der har vundet afstemningen om at blive årets bryggeri. Sidste år løb Indslev jo med titlen, så det bliver spændende om Hornbeer kan erobre den tilbage ;)

Ja ja, der bliver nok at se til, og hvis jeg når halvdelen af de planlagte øl, vil jeg regne det som en succes. Hvis du ser mig derinde, så sig hej :)
For en mere detaljeret, samt en anden mere realistisk, plan for Ølfestivallen, kan du tage et kig på Ulkløb'ens Blog.

Højt Festival-Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar