09 april 2014

Hornbeer Påskeøl

Med få undtagelser er jeg ikke den store fan af påskeøl, så dem skal I ikke forvente mange anmeldelser af i år. Hornbeers Påskeøl synes jeg derimod slet ikke er en påskeøl, det er nemlig en IPA, så den vil jeg gerne anmelde. Nej, det giver ingen mening, men den smager godt.

Påskeøl
Hornbeer
Deres Påskeøl er en IPA på 6,4% alc, med et tæt hvidt skum. Gunhilds etikette er frisk og forårsagtig, og det er øllens aroma også. Øllen er brygget, samt tørhumlet, med Amarillo, Simcoe og Cascade humle og har en duft af malt, grape, citrus, græs, lidt karamel og en fin bitterhed som i selve smagen bliver dejligt kraftig. Hornbeer skriver på etiketten at det er en mild IPA, så den har nok ikke en høj IBU, men smagen synes jeg nu er ret humle bitter, med smag af citrus, en del grape. Der er også lidt karamel sødme i baggrunden, men det overdøves næsten af humlen. Det hele spiller dog sammen til en rigtigt god mundfornemmelse, samt en halvlang eftersmag som har en god grape/citrus bitterhed.
Dette er ikke en normal påskeøl som passer til et frokostbord, men derimod en frisk IPA (eller måske amerikansk Pale Ale) der vil passe godt til mere kraftige retter, som fx en lamkølle med hvidløg.
Jeg giver Hornbeers Påskeøl en samlet karakter på 8 ud af 10.

Hornbeer vandt jo, igen, i år Ølentusiastenes afstemning om årets bedste øl. Denne gang dog kun i den tunge kategori for øl over 6% alc, for deres fantastiske Viking Chili Stout. Jeg ved godt at jeg er lidt af en Fanboy, men det er altså svært at være andet, når et (for mig) lokalt bryggeri laver så gode øl.

Højt Påske Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar