25 januar 2013

Fanø Bryghus Kunstnerøl Nr 5

Den 5., og foreløbigt sidste, Kunstnerøl fra Fanø Bryghus er en Impeial IPA, altså en IPA men ekstra af det hele. Som de andre Kunstnerøl fra Fanø, er denne også rigtigt god.

Kunstnerøl No 5
Fanø Bryghus
Etiketten er lavet af maleren Else Pia Martinsen Erz, som primært maler fuglelivet i vadehavet. Det er malet i en art stilliseret/impressionistisk stil, som jeg synes er ret flot (ikke at jeg vil påstå at have en døjt forstand på kunst). På hendes/galleriets hjemmeside, kan man se flere af hendes malerier. Som jeg skrev i anmeldelsen af Kunstnerøl No 2, synes jeg at det er en rigtig god idé med disse flotte, lokalt forankrede etiketter som giver øllen et strejf af Fanø.

Det er en uklar ravgylden IPA på 8,4% alc, med et tæt hvidt skum. Jeg kunne rigtigt godt lide aromaen, for selv om der var en solid bitterhed, var grape duften ikke så overvældende som den ofte er i IIPA'er, men var balanceret af duft af sødlig frugt og melon. Det var en rigtig god og solid IPA duft.
I smagen var der desværre rigtigt meget grape, hvilket jeg ikke bryder mig om, men jeg syntes alligevel at smagen var rigtigt god, fordi den også havde en masse andet at byde på. Der var smag af melon, korn, og en ok sødme fra alkohollen, som sammen gav en utroligt god mundfornemmelse og en meget lang bitter eftersmag.
Jeg synes at det er en rigtig god øl, med utroligt meget smag, hvor bitterheden er kraftig uden at gøre øllen så endimensionel som IIPA'er ofte er. Jeg gav den en karakter på 8,5 ud af 10.

Jeg fik denne Kunstnerøl direkte impoteret fra Fanø, og det kan tilsyneladende være svært at skaffe dem andre steder. Jeg har dog set at man kan købe Kunstnerøl No 5 på hjemmesiden SmageVin, og man kan sikkert også være heldig at løbe ind i den i Kvickly i Allerød, eller i specialsøls forretninger rundt omkring.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar