06 januar 2013

Årets bedste juleøl 2012

I dag er det hellig tre konger, og julen er dermed officielt slut. Ja, efter gammel skik altså. Så selvom jeg sagtens kan drikke juleøl hele året, synes jeg at det er på tide at samle op på, hvad jeg synes var de bedste juleøl i 2012.
Jeg har smagt 44 af årets juleøl, og blandt dem var der mange gode, og mange på det jævne. Her er 3 af de bedste, af hvilke 2 ikke tidligere har været omtalt her på bloggen:

Vintage Julebryg 2012
Det Lille Bryggeri
1. Vintage Julebryg 2012 fra Det Lille Bryggeri
    Med en utrolig lækker smag, hvor sødme, bitterhed og krydderier er i fin balance, er dette stort set en perfekt juleøl. Jeg har også udgaverne fra 2010 og 2011 på lager, og nu glæder jeg mig meget til at smage dem. Jeg gav den en karakter på 9,5 ud af 10.

2. Secret Santa fra Amager Bryghus.
Den var også på min liste over årets bedste øl, men den er værd at nævne 2 gange.  Den fik også 9,5/10.

3. Phister de Noel fra Flying Couch.
Vi smagte denne tykke, belgisk inspirerede Ale på fad på Mikkeller Bar, og den var en meget positiv overraskelse. Jeg tror ikke at der er tilsat krydderier, men der er så meget smag af malt, kaffe og vanilie, at det ikke rigtigt gør noget. Jeg gav også denne 'juleøl' en karakter på 9,5 ud af 10.

Jeg synes også at årets Stjernebryg fra Herslev var god, bedre end sidste års udgave, Julegris(k)'en var rigtig god, og så er Semper Ardens Christmas Ale fra Carlsberg også altid god, men bliver endnu bedre af at blive gemt et par år.

Christmas Stout
Scullery Brew
Nogle af de kedeligste, ellers mindst gode, juleøl jeg fik i 2012 var Julefred fra Thisted Bryghus (7/10), Julebryg fra Vejle Bryghus (7/10) og  Christmas Extra Stout fra Scullery Brew (7,5/10). Som det ses, var der dog ingen af disse som var decideret dårlige. Jeg har da også drukket det som var meget værre (Tuborgs Julebryg), men dem har jeg ikke vurderet.

Julen er en dejlig tid, ikke mindst pga øllene. Jeg glæder mig allerede til at se hvad vores dygtige bryggerier har at byde på til næste jul.
Hvad var den bedste juleøl som du smagte i år? Kom med dit bud på Højt Skummendes Facebook side :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar