17 januar 2011

ØlStatus 2010

Var det så til noget, 2010? Blev der drukket nogle gode øl eller hvad?
Jo da, det var vist ikke helt ringe.

Jeg fik i marts måned lavet et internetbaseret øl smage skema, styret igennem GoogleDocs. Det er almindelig HTML og kan derfor bruges alle vegne fra, inklusiv mobiler, hvilket jo gør det nemt at udfylde et smagsskema hver gang man drikker en øl. Til stor irritation for min kone, har jeg brugt dette flittigt.

I 2010 lykkedes det mig således at smagsbedømme 142 øl på denne måde. Det er da ikke så ringe.

Men hvad var så det bedste?

Der var kun 1 øl som scorede en ren 10'er på min 10-scala, og det var en gammel en, nemlig en Brøckhouse Vintage 05, som vi smagte i juni.
Hold da op. Den eneste øl som jeg har smagt som var bedre, var en WestVleteren 12 som vi smagte på Kulminator i Antwerpen. WestVleteren' var også godt lagret, den var nemlig 12 år gammel, hvis jeg ellers husker korrekt.
Jeg har ca 20 gamle Brøckhouse øl stående, som jeg købte på Ølentusiasternes Ølfestival, og glæder mig til at se hvor gode de kan blive.
Af andre gode smagsoplevelser var der bla. Ølfabrikkens Ungstrubs Reserve, og den altid fantastike Trippel Karmeliet.

På Kulminator i Antwerpen, 2009.
I 2010 blev det desværre ikke til en ølrejse. Forrige år var jeg med 4 venner i Belgien, en fantastisk tur, med godt selskab og gode øl. Næste gang tager vi nok en tur til Prag, men mellem koner og små børn kan det godt være svært at klemme 3-4 dage ud af kalenderen til øl. Vi håber at det kan lykkes til efteråret.


2010 var et godt ølår.
Skål for et godt 2011.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar