07 januar 2011

Årets juleøl 2010

Julen er ovre, næsten, så det er vist på tide at se på hvilken juleøl som var årets bedste.
Jeg har stadigt en del juleøl på lager, men for at juleøls smagning ikke skal blive en helårs sport, må man jo sætte nogle tidsgrænser.

Jeg nåede, mest takket være 2 ølarangementer, i løbet af november og december at smage 34 forskellige juleøl. Det blev både til de kraftige krydrede belgiske øltyper, og til nogle ret humlede svenske juleøl.

Der er jo mange meninger om hvordan en juleøl skal smage. Nogle bryder sig ikke om den kraftige, alkoholiske og søde smag man typisk finder i de belgiske øltyper, men foretrækker mere humlede IPA agtige øl, også når der står jul på etiketten. Jeg er ikke i denne gruppe.
Mine juleøl skal smage af jul. Jeg vil have julekrydderier på tungen, en kraftig sødlig eftersmag, og gran i ørerne. Gran dog først sidst på aftenen.

Mine favorit juleøl, anno 2010, blev derfor:
  • Carlsberg, Semper Ardens, Christmas Ale, og
  • St. Bernardus, Christmas Ale
Det er 2 stærke traditionelle juleøl, som altid vil være blandt de bedste.
I en Stockholmsk juleølssmagning arrangeret af min svenske kollega Magnus, hører jeg at St. Bernardus også vandt, selv blandt humleelskende svenskere.

En stærk kandidat var også Stjernebryg fra Herslev Bryghus. Specielt i udgaven på fad, var det for mig en af årets mest positive oplevelser. Ølfabrikken er jo også altid et godt bud til en god juleøl, men i år lykkedes det mig desværre ikke at komme til at smage deres glimrende Sort Jul. God bagJul

Ingen kommentarer:

Send en kommentar