25 januar 2011

Änglemark Pilsner og Änglemark Classic

Coop har lavet 2 Coop dåse øl, en Pilsner og en Classic. Det er økologiske øl lavet under deres Änglemark mærke, og brygget på det svenske Krönleins Bryggeri. Jeg forventer mig ikke det store, men vil da give dem en ærlig chance. Da jeg har en halsbetændelse, må jeg dog indrømme at de nok får svært ved at imponere.

Krönlein er et svensk ”familiebryggeri”, en lille koncern som producerer en del forskellige øl og sodavand, bla Three Hearts og Kaltenberg. Øllene ser ud til at være standard svensk industriøl, og nu laver de altså også Coop øl. Pilsneren er ikke så ringe, men deres Classic er der ikke meget ved.

Änglemark Pilsneren har en halvkedelig strågul farve, men en udmærket aroma, med en god humle duft. Skummet er hvidt og luftig, med god holdbarhed. Smagen er udmærket, med en god bitterhed, en ganske udmærket mundfornemmelse af en pilsner, og en fin bitter eftersmag. Totalt giver jeg den et 6 tal, på min 10 skala. En ganske udmærket pilsner.

Deres Classic er desværre et noget mere skuffende bekendtskab. Ikke bare ser dåsen kedelig ud, det gør øllet også. Det ligner en Budweiser, uha jeg brugte B ordet, tilsat karamel farve. Skummet er hvidt og luftigt, men forsvinder hurtigt. Øllen dufter ikke af ret meget, en smule af humle og af noget jeg antager er malt sirup. Smag er der endnu mindre af, med en lidt sødlig eftersmag som jeg igen antager stammer fra malt sirup. Samlet giver jeg den karakteren 2. En classic kan ellers godt være en udmærket øl, sådan en slags moderne mild udgave af en mørk pilsner, men denne synes jeg desværre er helt forkert.

Til kun 6,- kr stykket må man jo sige, at det er nogle billige økologiske øl som Coop har ladet fremstille. Krönleins har en økologisk øl som hedder Green EKO Lager, så mon ikke det er den som er blevet hældt på Coop dåser?
Deres Änglemark Classic kan de godt beholde for sig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar