28 januar 2011

Tæppefald fra Bryggeriet Skands

Bryggeriet Skands brygger nogle rigtigt gode øl, så da jeg i går var i teatret og i pausen så at de havde Skands øl på fad, ja så måtte jeg jo smage en. Og sikke en.

Bryggeriet Skands blev startet i 2003 af Birthe og Mogens Skands. Birthe er uddannet brygmester, og har bla arbejdet på Carlsberg. De brygger mange gode øl, hvoraf deres bedst kendte nok er Humlefryd, Elmegade IPA og den fantastiske Blå Chimpanse, hvilken er en af de bedste danske øl jeg har smagt. Jeg har ladet mig fortælle, at en rundvisning på deres bryggeri skulle være en stor oplevelse.

Nok snak, hvad med øllen?
Tæppefald er en mørk ale, som Skands brygger specielt til Det Kongelige Teater.
Det er en flot kastaniebrun øl, med kortvarigt beige skum. Ud over lidt malt og frugt, synes jeg ikke at der var så meget aroma. Jeg synes tilgængæld at øllen havde en god fylde og at smagen var rigtig god, med stor frugtagtig sødme og en fin balance med humlen. Eftersmagen var fin og sødlig, men kortvarig.
Jeg er meget forfalden til denne type mørke belgisk inspirerede øl, og Tæppefald ender med en samlet karakter på 8,5 ud af 10.

Det er ikke så tit at jeg får forvildet mig ind på Det Kongelige Teater, men det burde jeg nok. Det var et rigtigt godt teaterstykke, Forbrydelse og Straf, og en skøn aften.
Godt teater og godt øl, det kalder jeg sku kultur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar