17 december 2020

Årets Bedste Øl 2020 på Højt Skummende


I dag er det blevet tid til at kåre Årets Ølnyhed på Højt Skummende. Trods de hårde tider har jeg fået smagt næsten lige så mange nye øl i år som jeg plejer, ind til videre er det 418.

De øl som jeg har givet de bedste bedømmelser i år kommer fra en serie som Evil Twin udsendte sidste år ved juletid, serien '12 Beers of Christmas'. Den kårer jeg som Årets Ølnyhed på Højt Skummende.

Jeppe Jarnit Bjergsø fra Evil Twin startede '12 Beers..' projektet allerede i foråret sidste år, hvor man skulle forudbestille øllene, til levering lige før jul inde på Himmeriget eller på Evil Twin bryggeriet i New York. De 12 øl i serien er alle samarbejdsbryg med en række af verdens bedste bryggerier, hvor der, i vanlig Evil Twin stil, er skruet op til 110%. Serien indeholder en enkelt Barley Wine, brygget med The Veil Brewing og tilsat ahorn sirup og vanillie. Resten af øllene er Imperial Stouts, med alle mulige kombinationer af vilde tilsætninger. Samarbejdsbryggerierne er Omnipollo, J. Wakefield, Angry Char, Westbrrok, American Solera, Prairie Art, Trillium, Root + Brach, Equilibrium, Monkish, Cycle, 3 Sons, Shared/Private Press og altså The Veil. De er alle nogle af de vildeste bryggerier i USA (og Sverige). Da det alle er øl på mellem 12% og 14% alk kan de holde længe, og jeg har derfor kun indtil videre fået drukket 3 af de 12 øl i serien. De 3 øl har jeg givet en gennemsnitlig karakter på 9,2 ud af 10. Hold da helt ferie, de er vilde. Det er min plan, at dele de resterende flasker med andre ølnørder, men det må jo hellere vente til det bliver lidt mere sikkert at mødes i festligt lag.

12 Beers of Christmas fra Evil Twin

Hvis du vil være med til at bestemme hvad instagrammer gruppen Beerbloggers.dk skal vælge som Årets Øludgivelse, altså årets bedste nye øl, kan du stemme på adressen www.surveymonkey.com/r/9B8X9F3. Samme sted stemmer du i alle deres kategorier. Vinderen afsløres på en Facebook stream d. 21/12 fra ølbaren Skaal.

De sidste par dage, har jeg i forbindelse med kåringen af Årets Bedste, også kåret Årtiets Bedste, altså den bedste i de 10 år som bloggen har eksisteret. Det synes jeg dog ikke giver så meget mening i denne kategori :) 

Det passer dog så heldigt, at der over de sidste 10 år, er lige 10 øl, som jeg har givet karakteren 10 ud af 10. Det er disse øl:

  • Pearl Hart fra Amager Bryghus
  • Brøckhouse Vintage 2005, drukket i 2010
  • Rodenback Vintage 2007, drukket i 2012
  • Abbey Ale Barrel Aged Royal Lochnar whiskey fra Det Lille Bryggeri
  • Black Elixir fra Det Lille Bryggeri
  • Dark Lord Vanilla BA fra 3 Floyds
  • Stay Puft Christmas Edition fra Det Lille Bryggeri
  • Natalie fra Penyllan
  • Yellow Belly Sundae Bourbon BA fra Omnipollo
  • Ab22 fra Brewdog
Hurra for det gode øl :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar