06 december 2020

2. Advent 2020 - Bitter Jul

Siden BeerHere for snart en menneskealder siden første gang bryggede deres Jule IPA, har de fleste bryggerier fået en jule IPA i sortimentet.

I dag skal vi se på et par af disse Jule IPA'er, eller skæve eksistenser .

Fruity Winter IPA fra PLU
People Like Us Fruity Winter IPA. Denne New England IPA er brygget på de Proef, og forhandles gennem Kihoskh. 

Fruity Winter IPA er en frisk sag på 5,2% alk, med en fin let bitterhed og masser af humlesmag af citrus og ananas. Den har en fin mundfylde, med lidt smag af korn og hvede, og en dejlig lang humlet eftersmag.

Jeg synes at det er en rigtig dejlig og frisk øl, og giver den en karakter på 7,5 ud af 10.


Vinter Pale Ale fra Det Lille Bryggeri
Vinter Pale Ale fra Det Lille Bryggeri
Det Lille Bryggeri Vinter Pale Ale. René på Det Lille Bryggeri er jo ellers mester i de søde krydrede øl, og har formentligt Danmarks største sortiment af juleøl, men brygger altså også denne friske jule variant.

Vinter Pale Ale er en flot ravfarvet øl på 5,5% alk, med et gyldent skum.  Den er brygget med appelsinskal og koriander, som en Begisk Wittbier, hvilket sammen med en tydelig smag af peber giver en dejligt frisk smag. Eftersmagen er godt bitter. 

Jeg synes at det er lækker skarp øl, som helt sikkert vil gå godt til en julefrokost med masser af fisk, og giver også denne en karakter på 7,5.


Selvom jeg mest er til de søde og krydrede juleøl, synes jeg at det er skønt med nogle friske øl ind i mellem. Jeg har fået en juleølkalender af min hustru, og her er der også både stærke søde øl, og nogle lettere og mere friske. Ja indtil videre her d. 6. altså :) Den er lavet af Klosterkælderen i Roskilde, og det har de gjort godt.

Glædelig 2. Advent:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar