01 august 2019

IPA dag 2019

Denne første torsdag i august er det IPA dag, #ipaday.
Jeg har skrevet om IPA'er  på denne dag de sidste 8 år, og selvom det ikke bliver til så meget på Højt Skummende for tiden, synes jeg da ikke at I skal snydes for lidt IPA snak i dagens anledning.

De sidste par år har de uklare, hazy, IPA'er domineret, og bryggerierne, også i Danmark, har sprøjtet endeløse varianter af NEIPA'er ud.
Nu virker det heldigvis til at skuden er vendt, og der skal igen lidt mere til at skabe en god øl, end at den smager af frugt-juice. En god ting er der dog kommet ud af haze-bølgen, efter min mening, nemlig at det ikke længere ses som en fejl hvis en IPA er uklar. En godt bitter IPA med masser af humlesmag, må gerne være uklar.

Hos Beer Here  har Christian Skovdal også lavet hazy øl, men det er stadigt de gode gamle amerikanske IPA'er hvor Christian er den gamle mester. Den danske IPA's godfather, sidder nu på Bornholm og brygger hans IPA'er, som var det stadigt 2005. Respekt.
Jeg anmeldte hans HopFix til IPA dag i 2011, og det er stadigt en skønt bitter IPA.

Selv Bøgedal har for nyligt brygget en IPA. Den er rund, velsmagende og lækker, og uventet bitter af en øl fra den brændefyrede brygkedel på Bøgedal.
Jeg synes at det viser, at der stadigt er håb for den gode gamle IPA, og nye muligheder for velsmag.

Jeg håber at du også har fundet lidt godt til glasset, og nyder denne skønne IPA dag.
Du kan se mine gamle #ipaday anmeldelser her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar