23 december 2018

Glædelig Jul !

Nu står julen for døren. Anden er stegt, rødkålen koger, ungerne i langt spændte i send, og fatter har sat sig med en god kraftig øl.
Jeg elsker juleøl, og har da også skrevet en utroligt masse ølanmeldelser af juleøl på Højt Skummende. 55 artikler er det blevet til over årene.
I dag får en i anmeldelse af en halvstærk juleøl, den fine Stjernenat fra Hornbeer.

Juleøllen Stjernenat fra Hornbeer
Stjernenat
Hornbeer
Jeg smagte første gang Stjernenat for 4 år siden, og dengang syntes jeg at den var for sød, og havde
for meget smag af appelsin. Enten har min smag ændret sig siden da, eller også er opskriften ændret, for årets udgave af Stjernenat synes jeg er meget mere velbalanceret.
Stjernenat er en belgisk trippel på 10% alk., og har en fin duft af malt, frugtighed fra belgisk gær, lidt appelsin og krydderi, samt en ganske ok bitterhed. Den fine bitterhed giver lidt balance i smagen, så maltsødmen og alkoholen ikke bliver for overvældende. Øllen er krydret med koriander og enebær, men heldigvis ikke så meget at man direkte kan smage nogen af delene. Nu jeg tænker over det, kommer noget af bitterheden jo nok fra enebærene. Det er faktisk ikke så dårligt.
Der er frugtighed fra den belgiske gær, men bitterheden forhindrinder øllen i at blive for sødligt klisteret, så den i stedet bliver ganske frisk af en øl på 10% alk. Den er faktisk lidt farlig.
Jeg synes at Stjernebat er en rigtig fin øl, det har Hornbeer gjort godt. Jeg giver den en samlet karakter på 8 ud af 10.

Jeg håber at I får en rigtig hyggelig jul, med dejlig mad og masser af lækre øl.
Rigtigt glædelig Jul !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar