13 december 2018

Årets Ølnyhed på Højt Skummende

Det er tid til at kåre Årets Ølnyhed.
Jeg har haft en ret stille øl-år, ikke kun her på bloggen men også mht. hvor mange nye øl jeg har smagt. Der har dog stadigt været mange gode øl i glasset, både hjemme samt til mange ølsmagninger, en øltur til Belgien, samt et par ølfestivaller.

Året har budt på skønne øl fra bl.a. De la Senne, Hoppe.Beer og Boon, men den bedste anmeldelse jeg har givet en øl i år, går faktisk til en dansk hjemmebrygger.

Martin Klausen
Martin Klausen, som brygger under navnet Gong Beer, er medlem af hjemmebrygger foreningen Herodes. Han laver nogle fantastiske øl, både IPA'er, syrlige øl mv, men hans mesterværker er de tunge stouts, brygget med alverdens tilsætninger.
På årets Øfestival havde han medbragt den dobbeltmæskede Stout "It Takes Two to Tonga". Den var på 13,8% alk. og brygget med vanillie og tonka bønner, hvilket gav en utroligt dyb smag, med både chokolade, kaffe, mørk frugt, lidt bourbon sødme og en fin dyb bitterhed til at give balance. Vanillien og de farlige tonga bønner giver en helt utroligt lækker eftersmag.

Stærke øl smager jo altid godt, men jeg synes faktisk normalt godt at en øl kan blive for 'smags-tung', når den både er kraftig og er tilsat alverdens skøre ting. Men her har Martin sku, efter min mening, ramt helt plet, og skabt en dyb og smagfuld øl, som har det hele uden at kamme over.

'It Takes Two to Tonga' er Årets Ølnyhed her på Højt Skummende.
Godt gået Martin :)

Hvis det skulle have interesse, kan man faktisk kigge direkte på mine egne øl-anmeldelse, i mit hjemmelavede smagsskema, på undersiden Ølsmagninger på Højt Skummende.
Jeg håber at der bliver tid til at smage lidt flere nye øl til næste år :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar