03 august 2017

Brewdogs Pumpaction Poet til #IPAday

I dag er det den årlige #IPAday, hvor bryggerier, ølbarer og øldrikkere fejrer de dejlige IPA'er. Jeg har leget med, ved de sidste 6 år at anmelde en IPA på dagen, og I skal da heller ikke snydes i år. Igen i år har jeg kastet mig over en IPA fra Brewdog, nemlig deres skøre øl Pump Action Poet. Jeg kender ikke historien bag den boglæsende pumpgun figur på dåsen, but I like it :)

Pump Action Poet, PAP, er en IPA brygget med fersken og abricoser, for at give ekstra meget
Pumpaction Poet IPA fra Brewdog
Pumpaction Poet
Brewdog
frugtighed. Der er en masse bryggerier som tilsætter frugt af forskellig slags til deres øl, svenske Omnipollo er f.eks. mestre i det, og i denne poet-øl har Brewdog altså forsøgt sig med det.
PAP er en flot strågul øl på 7,5% alk, med et hvidt luftigt skum som holder længe. Aromaen har en lav bitterhed, med lidt humleduft af citrus, blomster og grape, men jeg synes ikke at der er nogen særlig duft af frugt. Der er lidt aroma af malt, hvilket også er med til at give lidt mundfylde i smagen. Smagen er dejligt bitter, med en let frugtighed af citrus- grapesmag. Jeg synes ikke at der direkte er smag af hverken fersken eller abricos, men i eftersmagen er der faktisk en fin bitter frugtighed som kunne stamme fra stenfrugter.
Jeg synes at Pumpaction Poet er en spændende øl, og jeg tror at hvis man fik fat i en mere frisk dåse, så ville det sikkert være en dejligt frisk og frugtig IPA. Den dåse jeg har fået fingre i er desværre ikke specielt frisk, så jeg nøjes med at give øllen en karakter på 7 ud af 10.

Jeg håber at i har fundet jer en god IPA, så #IPAday kan blive fejret på behørig vis :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar