02 december 2012

1. Advent 2012 - hyggelige Juleøl

Så blev det 1. advent og tid til julepynt, Glögg og julekager. Og juleøl...
Her får I korte anmeldelser af øl fra Ørbæk, Dagmar Bryggeriet, Tongerlo, Ugly Duck og Innis & Gunn.

Julebryg
Ørbæk
Hos Ørbæk brygges et væld af forskellige juleøl, under forskellige navne, og af meget varierende typer. Julebryg fra Kongens Fadebur er en lagerøl på 6%, med duft af appelsin, sveske og malt. Jeg synes at den smager ganske udemærket, men der var en sær syrlighed i eftersmagen, men det er måske bare fra en overdosis af appelsin. Jeg gav den en karakter på 7/10 .

Dagmars Jul
Dagmar Bryggeriet
Dagmar Bryggeriet i Ringsted brygger Dagmars Jul. Jeg har smagt 3-4 af øllene fra Dagmar Bryggeriet, og de er desvære af en ret jævn karakter, men denne juleøl er rigtig god. Det er en dejligt maltet og krydret lagerøl, med en god mundfylde. Jeg gav den en karakter på 8/10. Desværre tror jeg primært af Dagmar Bryggeriets øl kan købes i Ringsted.

I COOP har jeg købt en juleudgave af den belgiske Tongerlo øl. Tongerlo er en ganske udemærket klosterøl som brygges af det familieejede industribryggeri Haacht. Juleøllen dufter af malt, sirup, krydderi og lidt appelsin syrlighed, som i selve smagen heldigvis overdøves af karamel, krydderier og sirup smag. Jeg gav den en karakter på 8/10.

Ugly Duck brygges hos Indslev. De har brygget Anti-juleøllen Hoppy Christmas, til folk som trætte af de søde klistrede juleøl. Det inkluderer absolut ikke mig, men jeg smagte den til en ølsmagning med Ugly Duck i november, og den var ikke helt tosset. Den har ifølge bryggeren Martin kun en IBU på 40, men den er tørhumlet så den har utroligt meget bitter humlesmag, med grape, citrus og lidt smag af det appelsin som er tilsat. Jeg synes at det er en ganske god IPA, men den har ikke noget med jul at gøre, så jeg gav den en karakter på 7,5/10.

Winter Treacle Porter
Innis & Gunn
Winter Treacle Porter fra Innis & Gunn er det som i Storbrittanien kaldes en Winter-Warmer, altså en mørkere og lidt stærkere øl, uden tilsatte krydderier. Den smager ganske udemærket, men det er ikke rigtigt det jeg vil have i en juleøl, og så er jeg blevet lidt træt af hvor ens deres øl smager. Fint, fint, har I andet? Øllen dufter og smager af malt, sirup og whiskey, og har en rigtig god mundfornemmelse og en halvlang sød eftersmag, hvor whiskeysmagen, fra de træfade øllen er lagret på, er ret fremtrædende. Den smager faktisk ret godt, så jeg gav også denne øl en karakter på 8/10.

Jeg er lidt bagud med juleøllene i år, bla. fordi jeg endnu ikke har drukket alle de øl jeg købte i Belgien i September. Men jeg har da fået smagt 28 forskellige af årets juleøl, og har indkøbt lidt flere som jeg vil skrive om i løbet af December. Hav en hyggelig søndag! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar