24 oktober 2011

Vesterbro Toilet Bajer - Gourmet øl fra Mikkeller

Mikkeller har gang i en masse projekter med kokke, og gør et stort arbejde for at lave øl som passer til god mad, og finder indpas på de gode restauranter. Vesterbro Toilet Bajer er en del af dette arbejde, og er skabt sammen med kokkene Kirk og Maarbjerg, som nærmest er et helt gourmet koncept. De laver en mængde ting med fokus på god mad, bl.a. har de haft en hånd med i Nak & Æd programmerne på DR2.

Vesterbro Toilet Bajer
Mikkeller
Kunst etikette
Vesterbro Toilet Bajer
Toilet Bajer er en hvedeøl krydret med appelsinskal, korianderfrø, grøn kardemomme og szechuanpeber, hvilket jo må siges at være en kende mere avanceret end de sædvanlige curacao skaller man bruger i belgiske hvedeøl. Jeg var meget spændt på om de eksotiske krydderier virkeligt betød noget for smagen.
Det var en flot ravgylden øl på 6 % alc., med et tæt flødefarvet skum, som holdt længe. Aromaen var rigtig god og frisk, naturligvis med duft af hvede og gær, og så af krydderier som chili/peber og ingefær.
Jeg syntes at smagen var overraskende god. Der var en grundliggende god hvedeøls smag, og så var der en utroligt god smag fra krydderierne. Der var en rigtig god frisk krydderismag, som i asiatisk mad, men ikke sådan stærk og chili agtig, slet ikke. Jeg syntes at krydderierne gav en rigtig god krydret bitterhed, som nærmest fik øllen til at virke helt tør, som en tør hvidvin. Eftersmagen var fin, og både bitter, sød og krydret.
Vesterbro Toilet Bajer var en rigtig god øl, og var meget bedre end jeg havde regnet med. Jeg gav den samlet en karakter på 9.

Normalt køber jeg ikke denne slags fancy-smancy øl, da jeg principelt er imod at nogle øl, ligesom det er med vin, skal være dyre bare fordi de er 'smarte'. Det er ikke lige mig. Her gjorde jeg en undtagelse, men jeg kunne ikke drømme om at købe den igen, da jeg synes at 100 kr for en øl er vanvittigt. Men da den jo var rigtig god, er jeg glad for at jeg smagte den.

Til maj afholder Mikkeller en ølfestival i København, Copenhagen Beer Celebration. Det bliver sådan en slags gourmet ølfestival, kan man vel sige, hvor der vil komme nogle af de bedste bryggerier i verden. Indgangen er lidt dyr, 300 kr, men inkluderer så en øl middag, lavet af stjernekokken Jakob Mielcke. Billetter kommer, lidt poppet, til salg d. 11/11/11 kl 11.
Ses vi ? Det tror jeg nok vi gør...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar