20 oktober 2011

Black October - kulsort schwarzbier fra Sigtuna

Svenske Sigtuna laver nogle gode kraftige øl. Jeg har smagt på Black October, som ifølge dem selv er en Schwarzbier, og den er som skabt til kolde mørke efterårsaftener.

Black October
Sigtuna Brygghus
Black October er en rigtig flot kaffesort øl på kun 5% alc. Den var klar, og havde, så vidt jeg kunne høre, fint med karbo. Skummet var luftigt og lysebrunt, og forsvandt hurtigt.Jeg kunne godt lide armaen, som var god mørk, med duft af mørk malt, en antydning af kaffe, mørk sirup, humle, og noget krydret a la kardemomme.
Jeg syntes også at øllen smagte godt. Der var masser af humle og lidt soya, men ikke for meget, hvilket gav lidt sødme men masser af bitterhed. Eftersmagen var ok, og var bitter og lidt krydret.
Jeg forstår ikke helt at Sigtuna kalder Black October for en Schwarzbier istedet for en Porter, for en Schwarzbier troede jeg skulle være mere frisk i det. Men jeg tænker, at I Sverige er de jo meget inspireret af engelsk øl, mere end bryggerier normalt er i Danmark. Og i England bruger man jo havre i Stout, for at gøre den tykkere, blødere og sødere... og i Black October er der ikke brugt havre...
Det kan da også være at der er en bryggeteknisk grund til at Black October er en Schwarzbier, det skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror jeg holder mig til min historie med havre... det er en god historie...
Jeg syntes at Black October var en ganske glimrende øl, og gav den samlet en karakter på 7.

Når Black October er en Schwarzbier, så gad jeg nok at vide hvor kraftige Sigtunas rigtige portere er... det må jeg finde ud af :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar