24 august 2011

Vikingetiden fra Ølsmeden

Københavns Middelalder Marked i pinsen købte jeg en vikinge øl fra Ølsmeden. Ølsmeden forsøger at brygge historisk korrekte øl, og sælger dem primært på middelalder markeder rundt omkring i landet, samt hos nogle få forhandlere.



Vikingetiden
Ølsmeden
I Vikingetiden er der anvendt spelt og porse, men også byg og humle, vel for at det ikke skal smage alt for usædvanligt. Ølsmedens brygger Kristian skriver at han: "har tilpasset brygningen af min vikingeøl til datidens formåen", men da øllen brygges på et moderne anlæg hos Slotsbryggeriet Føniks ved jeg ikke rigtigt hvordan det skal forstås.
Det er en flot kastaniebrun Ale på 6%. Den er naturligvis uklar, og er uden nogen videre karbonering. Skummet var hvidt, og forsvandt hurtigt. Aromaen var udemærket, med duft af korn, mørk malt, lidt humle, og en krydret bitterhed fra porsen.
Smagen var ganske god, med en mellem sødme og lidt bitterhed. Der var ikke så meget fylde i øllen som jeg havde forventet af sådan en gammeldags ufiltreret fætter, men det var nu ok. Eftersmagen var forholdsvis kort og bitter.
Jeg syntes at det var en udemærket øl, men den var ikke nær så spændende som jeg havde regnet med. De gammeldags ingredienser, og fokusen på gamle bryggemetoder mm, fik mig til at forvente en tyk smagsrig øl, men det var desværre ikke tilfældet.
Samlet gav jeg Vikingetiden en karakter på 6,5.


Ølsmeden har også lavet en par andre øl, hvoraf jeg har smagt en nemlig en Ale lavet til Copenhagen Ink Festival, som er en tatoverings messe. Den var udmærket, og fik 7 i karakter.
Jeg ved at Ølsmedens øl er vældig populære på middelalder markeder, men selvfølgeligt lige så meget pga af det historiske som for selve øllet. Det kunne være sjovt at prøve at smage en af dem på fad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar