17 august 2011

Stout fra Three Amigos: Smeden Barrel Aged

Efter utallige opfordringer, fik jeg for et par uger siden endeligt besøgt Fish & Beer på Amagerbrogade. Det var et dyrt besøg, for hold da op et stort og spændende udvalg de har. Jeg købte bla. den Hopfix jeg anmeldte sidst, dagens hovedperson Smeden, samt lidt andet, som jeg vil forsøge at skrive om en anden god gang :)

Bryggeriet Three Amigos er stiftet af Jesper Klausen og Lars Holtmann, og startede med at hedde JK Holtmann. Efter at den 3. amigo, Jacob Sobocki, sluttede sig til dem, skiftede de dog navn til Three Amigos. Det er 3 gymnasie venner, hvilket de noget studentikose navne jo også bærer præg af. De er nomade bryggere, og har fået brygget på Amager og Fanø bryghuse.

Smeden Barrel Aged
Three Amigos

Smeden er opkaldt efter Mikkellers ikoniske altmuligmand Thomas Schøn. Denne udgave af øllen er lagret på whiskey fade i 3 måneder, hvilket man specielt kunne fornemme i aromaen.
Det er en flot kaffesort stout, på 8,3% alc. Skummet var tæt og flødefarvet, og forsvandt hurtigt.  
Aromaen var god, med duft af eg, kaffe, og lidt whiskey. Ikke sådan en sprittet whiskey lugt, men bare sådan lidt aroma.
Der var ikke forfærdeligt meget mundfylde, men jeg syntes at smagen var rigtig god, med en mellem sødme, en mellem bitterhed, og lidt syrlighed.
Desværre kunne jeg slet ikke lide eftersmagen... der er brugt Warrior og Cascade humle, og det giver en meget lang grapefrugt agtig bitterhed i eftersmagen. Når jeg drikker en stout, har jeg ikke lyst til at have grapefrugt smag i munden en time senere... øv... 
Min samlede vurdering af øllen, lander derfor på 7 ud af 10.
En god øl, men, efter min mening, en dårlig eftersmag.


Og sådan her ser han så ud Smeden, sådan i tegneserie udgave.
Ja ja, det er da ret sjovt :)
.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar