01 august 2011

Fin Blond Ale fra Ribe Bryghus

Blond Ale fra Ribe Bryghus er inspireret af de belgiske Blonde. Jeg synes at Jubilæums Ale og Forårs Ale fra Ribe var rigtigt gode, og denne Blonde er heller ikke så ringe.

Det er en klar, ravgylden øl på 5,7% alc. Skummet var flødefarvet og luftigt, og holdt længe.

Blonde Ale
Ribe Bryghus
Aromaen var ganske god, og duftede af korn og humle, og en krydret bitterhed. Smagen var også god, med en udmærket mundfylde, en mellem sødme og lidt bitterhed. Eftersmagen var mellemlang, bitter og sød.
Jeg syntes at det var en ganske god øl, så selv om jeg absolut synes at en Blonde skal være ufiltreret, så der kommer mere smag og fylde med, så gav jeg denne øl en karakter på 7.

Ribe Bryghus laver 3 faste øl, Blonde Ale, Brown Ale og Black Ale. Jeg har tidligere smagt deres Brown Ale og Black Ale, og var ikke videre imponeret over dem. De var ok, men er vist bare brygget som konsum øl, for at give bryggeriet en fast omsætning. Det lykkes åbenbart ganske godt, da bryggeriets økonomi har det ret fint.
Jeg var derfor glad for, at denne Blond Ale var så god.

Ribe er en rigtigt hyggelig by, og bliver jo kun hyggeligere af at have et interessant bryghus.
Højt Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar