08 marts 2011

Duchesse De Bourgogne

Spontant gærede og andre sure øl, kan være noget af en oplevelse. Den vilde syrlighed kommer tit som et chok første gang man smagen øltypen. Nogle bliver skræmt væk for altid, men de fleste skal lige prøve en til, og lærer langsomt at værdsætte smagen.

Ved brygningen af en spontantgæret, eller vildgæret, øl er der ikke tilsat gær. I stedet gæres øllen af de gærceller og bakterier som er vildt i luften. Der findes 3 grundliggende typer vildgærede øl: Lambic, Gueuze og frugtøl som fx Kriek.
Lambic er den 'rene' spontantgærede øl, der er utroligt frisk men ekstremt sur. For at lave en Gueuze blander man nyt Lambic med Lambic som har lagret lang tid, 1 år eller mere. Det giver en mindre sur øl, med en utrolig levende smag og godt med kuldioxid, nærmest som champagne. Kriek eller lignende er lavet ved, at lagre Lambic'en en tid, og så tilsætte frugt, fx kirsebær i Kriek, hvorved der starter en sekundær gæring. Kriek er mindre sur end Lambic, men er stadigt meget syrlig.
Personligt bryder jeg mig ikke så meget om Lambic, men jeg er ret glad for Gueuze og Kriek.

Duchesse De Bourgogne
Duchesse de Bourgogne brygges af det familieejede Br. Verhaege i Belgien, og er en Gueuze. (rettelse: det er en rød ale, se kommentarerne)
Øllen er lavet ved, at blande øl som har lagret i 18 måneder på træfade, med øl som har lagret i 8 måneder. Resultatet er formidabelt.
Det er en flot rubinrød øl, med et tæt flødefarvet skum, som efterlader fine blonder på glasset. Den har er en skøn duft af blomster, gær og en syrlighed a la surdejsbrød. Smagen er frisk og rund, med lidt sødme, næsten ingen bitterhed og en god frisk syrlighed. Den lange lagring på træfade, giver øllen en vin-agtig smag, men i stedet for vins sure drue smag, er der her en syrlig øl smag... Det er svært at beskrive, men det smager godt. Eftersmagen er kort og syrlig.
Min ven Morten sværger til denne øl, og ikke uden grund. Jeg synes at øllen fx ville være perfekt til en velkomstdrink, i stedet for den billige champagne.
Samlet giver jeg Duchesse De Bourgogne en karakter på 8,5.

Man kan lave mange spændende ting med sur øl, fx har jeg på Ølfestivallen i København i 2008 smagt en kirsebærøl, brygget af Christian Skovdal Andersen, der i sin tid havde Ølfabrikken. Den var vild.
Ja ja, man er vel ølentusiast.

2 kommentarer:

  1. Duchesse er ikke en gueuze, eller nogen anden form for spontangæret øl. Det er derimod den anden type sur øl - den flamske sur-ale.

    Den laves ved at en ale lagres på træfade der er podet med mælkesyrekulturer (og sikkert osse andet sjovt), hvilket giver en lidt renere syre end tilfældet er i lambic. En øl som Duchesse er derefter lavet ved at blande forskellige årgange, ganske som man gør med en gueuze, men altså bare knap så spontangæret.

    SvarSlet
  2. Nå ja, du har ret Stefan. Der var jeg lidt hurtigt ude.
    Jeg har kun smagt få af disse røde ale, det er nok derfor jeg slet ikke overveje at DdB kunne være af denne type.
    Tak for rettelsen :)

    SvarSlet