14 marts 2011

Ølsmagning: Brøckhouse Vintage 2006

Hold da op hvor kan øl smage godt.
Brøckhouse, som jo desværre gik konkurs i 2009, bryggede mange gode øl. Deres juleøl er stadigt min favorit blandt danske juleøl, og jeg har heldigvis nogle stykker på lager. På Københavns Ølfestival i 2010 købte jeg en kasse med gamle Brøckhouse øl, hvilket bestemt var en god investering, og derfra stammer også denne Vintage 2006.

Brøckhouse
Vintage 2006
Brøckhouse Vintage er en øl af typen Barley Wine. Historisk er Barley Wine ikke forskellige fra de engelske Old Ale, som fx Thomas Hardy's Ale, som jo er en temmelig potent lille sag.
Denne Vintage øllen var nøddebrun/teak-farvet, med masser af fine små bobler, og var ret uklar. Jeg har læst anmeldelser af øllen fra 2008 og 2009 hvor øllen var klar, så enten er den blevet mere uklar med alderen, eller også har jeg ikke behandlet den forsigtigt nok.
Skummet var hvidt og cremet, men forsvandt meget hurtigt. Aromaen var skønt vinøs, med lidt gær, og en lidt frugtig duft a la nectarin. Smagen var lidt bitter, lidt krydret og med en flødekaramel agtig sødme. Min kone syntes at smagen var meget bitter, men det synes jeg nu ikke selv. Eftersmagen var meget lang, krydret og sød.
Alt i alt syntes jeg, at det var en skøn vinøs øl. Det er en stærk øl, på 10,1%, med rigtig meget fylde og smag. Jeg gav den en karakter på 9/10.

Jeg har en Vintage 2006 mere på lager, så hvis jeg ellers har tålmodighed til det, vil jeg gemme den 5 år mere. Det kunne være sjovt at se om den kan blive endnu bedre.
En 5 år gammel øl og Rockband på PS3'en, se det var en hyggelig søndag aften :)

1 kommentar:

  1. Var desværre ikke så tålmodig med de vintage jeg havde liggende, men de var stadig gode.
    Smagte den første gang mens Brøckhouse stadig levede til en koncert med Niels Skousen i Slotsbio Hillerød. Den modne øl passede godt til musikken.

    SvarSlet