15 september 2017

Albani Citra Witbier

Normalt er det ikke ligefrem fordi jeg brænder efter at smage nye øl fra de danske industribryggerier, men med Albanis Citra Witbier gjorde jeg en undtagelse, og smagte forleden på sagerne. Det skyldes ikke mindst, at jeg selv skal brygge en hvedeøl om et par dage, hvor jeg selv har tænkt mig at bruge Citra humle, så denne Citra Witbier var jo en glimrende lejlighed til at smage hvad jeg kan forvente. Og dog...

Citra Witbier er Albanis bud på en belgisk Witt, altså en frugtig, frisk og krydret hvedeøl, men
Albani Citra Witbier fra Royal Unibrew
Albani Citra Witbier
Royal Unibrew

brygget med den dejlige Citra humle. Det er en ganske nydelig gylden øl på 5,2% alk, med et tæt hvidt skum som forholdsvis hurtigt forsvinder. Jeg er ikke den store fan af dåseøl, men om ikke andet, må man da sige at dette er en farverig øldåse, og jeg synes faktisk at den orange farve passer fint til øllen.
I aromaen er der lidt duft af citrus og måske lidt melon, men ellers synes jeg at den stort set mangler den frugtighed som man normalt finder i en Witt. Jeg kan heller ikke rigtigt dufte nelliker, hvilket ellers også er normalt i en Witt. Det hjælper dog lidt på det i selve smagen, hvor jeg, efter at have tænkt lidt over det, faktisk kan smage lidt banan og pære, og måske antydningen af noget krydret. Jeg synes dog at Citra Witbier har en ganske fin bitterhed, af en belgisk Witt, med en fin let citrus smag, som faktisk er ganske god i eftersmagen. 

Jeg ville vist aldrig have gættet at der er brugt Citra humle i brygningen, men jeg synes faktisk at det er en dejligt frisk øl, med en ganske udemærket bitterhed. I forhold til prisen og tilgængeligheden er det en fin øl, så jeg giver Albanis Citra Witbier en samlet karakter på 7 ud af 10.

Jeg er stor fan af citra humle, og min teori er at den kan give en ekstra pust af frisk cirtus lækkerhed til en hvedeøl. Derfor vil jeg selv prøve at brygge sådan en fætter. Jeg håber at jeg kan få lidt mere humlesmag i min. Det bliver vist ikke så svært.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar