07 december 2014

2. Advent 2014 - Juleøl, Juleøl, Juleøl !

Så blev del allerede 2. advent, og det er på tide at anmelde lidt flere juleøl. Jeg har denne gang smagt på øl fra Braunstein, tyske Braumanufaktur og så klassikeren Cuvée de Noel fra St, Feuillion. Det er også denne gang en lidt blandet skare, men bare roligt, det hele ender godt ;)

Julebryg
Braunstein
Braunsteins Julebryg er en  nøddebrun Ale på 5,6% med et tæt flødefarvet skum som hurtigt forsvandt. Aromaen har en lidt mærkelig krydret lugt, med duft af karamel, sød malt, lidt appelsin og nellikker. Der er ligesom et strejf af noget surt, og det blive kun værre i øllens smag. Der er smag af appelsin, sød malt og en ret krydret bitterhed, men bag det hele ligger den kedelige surhed.
Jeg har set, at Christian Andersen i Jyllandsposten har givet Julebryg en karakter på 1 ud af 6, så det er altså ikke kun mig som synes at der er noget galt med den.
Jeg gav Julebryg'en en karakter på 6 ud af 10.

Nikolator
Braumanufaktur
I Kvickly i Allerød har jeg købt Nikolator, som er en mørk juleBock fra det tyske mikrobryggeri Braumanufaktur. De har eksisteret siden 2003 og brygger udelukkende økologiske øl.
Det er en nøddebrun lagerøl, i den fine tyske patenflaske som er populær blandt små tyske bryggerier. Aromaen er ganske fin, med duft af karamel, lidt sød malt, en mild bitterhed og en krydret fornemmelse fra malten. Det er de samme ting som går igen i smagen, bag hvilket der ligger en ganske fin bitterhed, med tysk humlesmag af lidt citrus og græs.
Jeg synes at Nikolator er en rigtig fin Bockøl, med en dejlig små-bitter eftersmag af karamel, så jeg giver den en karakter på 7,5.

Cuveé de Noél fra St. Feuillien er den arketypiske krydrede juleøl. Jeg har hørt
Cuvée de Noel
St. Feuillien
at Cuvée de Noel oprindeligt blev brygget udelukkende til Danmark, og at den var den første af de krydrede belgiske juleøl som de fleste nu elsker.
Aromaen er ret krydret, med en julet duft af nelliker og noget kanel agtigt. Det balanceres dog af en sødlig malt duft og noget frugtigt fra den belgiske gær. Den fyldige smag er dejligt krydret, men har sammen med krydderierne og sødmen også en udemærket krydret bitterhed, som hænger ved i den halvlange eftersmag. Cuvée de Noel er desværre så industrialiseret, at den er tilsat citronsyre, men det kan heldigvis næsten ikke smages.
Jeg synes at det er en rigtigt lækker juleøl, ja der var faktisk engang hvor syntes at det var den bedste juleøl overhovedet, så jeg giver den en samlet karakter på 9 ud af 10.

Ja, julen er nu en dejlig tid, men sikke en masse man skal nå (at smage). Jeg håber at I også får smagt nogle gode juleøl. Hvis I har nogen tips, advarsler eller kommentarer, så il over til Højt Skummendes Facebook side, hvor alt (næsten) input er velkomment :)
Glædelig 2. Advent !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar