16 februar 2012

Liquorice Stout - lækker porter med rålakrids

Liquorice Stout er lavet i samarbejde mellem Svaneke Bryghus og Johan Bülows Bornholmske firma Lakrids. Der tilsættes ofte lakrids til en god porter, men det er vist sjældent, at der som her benyttes ægte lakrids. Jeg har ikke så gode erfaringer med øl fra Svaneke, så trods lakridsen greb jeg denne Lakrids Stout an med en vis skepsis.

Liquorice Stout
Svaneke Bryghus
Det er en flot kaffesort porter på 6% alc., med et tæt lysebrunt skum, som hurtigt forsvandt.
Øllen er lavet med persisk rålakrids, hvilket faktisk er det samme som det vi kalder engelsk lakrids, men her kaldes persisk fordi lakridsroden oprindeligt stammer derfra. De bruger 2,5 kg rålakrids pr 1000 liter øl, og det kan både lugtes og smages.
Jeg syntes at aromaen var rigtig god. Der var en dejlig lugt af lakrids, men ikke så meget at det overdøvede sødmen og den mørke malt, som hører til i en god porter. Jeg kunne også rigtigt godt lide smagen. Her var også rigtigt meget lakrids, men alligevel en fin balance. Der er mange øl som bruger stjerneanis, fenikkel eller andet for at give øllen en krydret lakridssmag, men jeg syntes tydeligt at kunne smage at der her var brugt rigtig lakridsrod. Det har en helt særlig smag, som jeg syntes passede rigtigt godt til porter smagen. Der var en meget lang eftersmag, hvor den sødlige smag af lakridsrod blev hængende længe.
Jeg syntes at Lakrids Stout var en rigtig god øl, og meget bedre end jeg havde forventet fra Svaneke Bryghus, så jeg gav den en samlet karakter på 8,5 ud af 10.

De gode Lakrids fra Bornholm er vældigt populære, og Lakids Stouten har nydt godt af dette. Den sælges mange steder bl.a. hos landets vinhandlere, som det omtales her i en fin artikel om øllen, fra julen 2010.
Lakrids i øl kan  smage vældigt godt, hvis der er en ordentlig balance i øllen, og det synes jeg at der er i Liquorice Stout.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar