27 februar 2012

Barrel Aged Naked Evil BWW - wow !

Jeg var for nyligt så heldig at smage en Barley Wine fra det amerikanske bryggeri Hoppin' Frog Breweries. Det er et af de bryggerier som Drikkeriget importerer øl fra, og det er da også i Ølbutikken den er købt, specielt anbefalet af Jeppe. Den var sindsygt dyr, men det var også en helt fantastisk øl.

Barrel Aged Naked Evil BWW
Hoppin' Frog
Hopppin Frog skriver selv, at de blev inspireret til øllen på en tur til Belgien. I anledning af bryggeriets jubilæum valgte de så at brygge en Belgian Barley Wine, og for at give den et ekstra pift, lagrede de den på whiskeytønde.

Det er en rigtigt flot ravgylden øl på hele 11,3% alc. Skummet var flødefarvet, og forsvandt naturligvis hurtigt. De andre øl fra Hoppin Frog har et billede af bryggeriets logo, den mystiske frø, på etiketten, men denne øl har heldigvis lidt mere stil, og har i stedet en god del info om øllen.
Jeg syntes at aromaen var helt fantastisk. Den havde en rigtig god sødme, med duft af honning og korn, og i betragtning af hvor stærk den er, var der utroligt lidt duft af alkohol.
Jeg syntes også at smagen var helt fantastisk. Her kom den belgiske gær rigtigt til udtryk, med den gode smag af blommer osv som det kan give. Sammen med alkoholen og den megen honning sødme, gav det en rigtig god smag som af sherry. Jeg syntes også at man kunne smage egetræ, og et strejf af whiskey, som rigtigt blev tydeligt i den lange eftersmag.
Jeg syntes at Barrel Aged Naked Evil BWW var en utroligt god øl. God kraftig smag, god sherryagtig sødme og en god lang eftersmag. Mums, jeg elsker Barley Wine. Jeg gav den en karakter på 9,5 ud af 10.

Peter fra Master of Hoppets anmeldte, sammen med Jacob, BaneBWW i september, og de var næsten lige så glade for den som mig, idet de gav den henholdsvis 92% og 95% i karakter. Selv kunne jeg jo også rigtigt godt lide den Silk Porter fra Hoppin' Frog som jeg anmeldte i januar, så jeg tror da at jeg vil anskaffe mig nogle flere af deres øl, selvom de er temmeligt dyre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar