16 februar 2015

Gensyn med Ølsnedkeren

Gensyn er en Ale fra Ølsnedkeren som er delvist lagret på egetræ. Delvist, fordi kun halvdelen af øllen har fået denne behandling, hvorimod den anden halvdel er blevet godt og grundigt tørhumlet. Efterfølgende blandes øllen sammen igen, og deri består så Gensynet.
Denne spændende beskrivelse fik mig til at tro, at der var tale om en Old Ale efter engelsk forbillede. Men det er Gensyn slet ikke, desværre for mig, for det er en godt bitter IPA.

Gensyn
Ølsnedkeren
Det er en uklar kobberrød Ale på 7,2% alk., med et tæt flødefarvet skum som holdt længe. Aromaen har duft af karamel, en anelse træ, nødder, lidt frugt og en ganske fin mild bitterhed.
I smagen kommer bitterheden dog rigtigt til sin ret, for fra tørhumlingen er der er en kraftig humlesmag af citrus og grape. Gensyn er slet ikke syrlig, som jeg havde håbet på, men derimod kraftigt citrus bitter. Den sjove lagring på træ har, efter min mening, været fuldstændigt spildt, for der er absolut ingen spor af den i smagen.
Som IPA er Gensyn en rigtigt god frugtig og bitter øl, med en halvlang citrus bitter eftersmag. Jeg giver den en samlet karakter på 8 ud af 10.

Gensyn er en rigtig fin IPA, men jeg blev alligevel ret skuffet over den, da jeg jo havde ventet noget helt andet. Jeg er på det sidste blevet rigtigt glad for syrlige Old Ales, fx synes jeg at Yorkshire Stingo fra engelske Samuel Smith er en fantastisk øl. Jeg kunne rigtigt godt tænke mig hvis flere danske bryggerier ville forsøge sig med denne type øl.
Men så har vi jo så meget andet godt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar