13 april 2011

Akkurat - Klassisk ølbar i Stockholm

I Stockholm ligger der mange gode ølbarer, og en af de bedste er Akkurat.
Akkurat var, sammen med søsterbaren Oliver Twist, med til at starte ølrevolutionen i Sverige, og er stadigt et yndlingssted for svenske øl og whiskey entusiaster.
Jeg skulle da lige se hvad det var for noget....
 
Akkurat
En ganske almindelig tirsdag, begav jeg mig derfor til Akkurat. Jeg var der ca 18:30, men selvom baren er ret stor, var den allerede propfuld, og jeg kunne kun komme til at spise, ved at dele et bord med nogle snaksalige ældre svenske damer.  De havde tydeligvis smagt ind til flere øl, og hyggede sig gevaldigt. Det gjorde jeg skam også. Baren er rigtig hyggelig, indrettet i klassisk ølbar stil med træbænke, kitchede lysekroner, ølbrikker på væggene og hele pivtøjet.


Baren i Akkurat
Akkurat har et stort udvalg af øl, samt whiskey, og har næsten 30 fadsølshaner. Barens specialiteter er håndpumpet Real Ale, samt et stort lager af gamle lagrede øl.
Real Ale er et begreb opfundet af den britiske ølorganisation CARMRA, og er naturlig fadøl uden tilsat kuldioxid. Hvis en bar serverer det ordentligt kan den få et Cask Marque mærke, og dette har Akkurat modtaget.

Akkurat har gemt øl siden baren åbnede, vist i 1992, og har derfor et lager på over 400 forskellige gamle flaskeøl. Det er jo ganske imponerende. De ved dog godt hvad de skal tage for dem, en gammel Westvleteren kostede fx SEK 495,-.  Yiekes. Hvis man skal smage mere end et par stykker af de gamle øl, ville det næsten være billigere at købe en flybillet til Belgien, og drikke øllene på Kulminator i Antwerpen.
Akkurat har også et udemærket køkken, med flere gode ølretter på menukortet. Maden var lidt fransk, altså flot anrettet men små portioner, men det smagte godt.
Jeg skulle naturligvis smage en Real Ale, hvilket blev til en X-Brand fra Skebo Brugsbryggeri. Den var ganske udemærket, frisk og humlet, og jeg gav den en 7'er på min 10-skala. Jeg smagte også en Bruin fra det belgiske Bink bryggeri, som jeg gav en 8'er.

Oliver Twist
Ølbaren Oliver Twist er søsterbar til Akkurat. De havde oprindeligt den samme ejer, som så solgte dem til hver sin gruppe af de ansatte.
Oliver Twist er indrettet mere som en rigtig engelsk pub, mindre kitsch og mere fest.
Her smagte jeg en Rock Lobster fra Triple FFF Brewing , også en Real Ale. Det var en rigtig engelsk bitter, hvilket desværre ikke lige er mig, så jeg gav den en karakter på 5. Rock Lobster er ellers en fantastisk sang, af B-52's, men øllen var ikke så god ;)

Barerne ligger ikke langt fra hinanden, i det område af Stockholm som hedder Södermalm. Det er et rigtigt hyggeligt kvarter, med masser af butikker, restauranter, og vigtigst, masser af ølbarer. Der skulle derfor være basis for en ny ølbar ekspedition, næste gang jeg er i Stockholm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar