10 februar 2011

Viking IPA og Kay-Sar

Jeg har smagt på 2 meget forskellige øl, Viking IPA fra Bryghuset Braunstein og Kay-Sar fra Cult. Øl kan være mange forskellige ting, og det viser disse 2 øl glimrende. Viking IPA er en øl lavet som en slags hyldest til Ølentusiasterne, og Kay-Sar er Cults bud på en letdrikkelig øl , som ungdommen gider at drikke.

Ølsalget i Danmark falder støt, det er faktisk faldet med 30% over de sidste 10 år. Carlsberg har i flere omgange prøvet at lave nye mere letdrikkelige øl, men er ikke slået igennem med noget af det. Nu gør Cult et forsøg. Cult har haft enorm succes med deres meget aggressive, ungdomsfokuserede, markedsføring, og vil nu gøre det samme med øl som de har gjort med deres energidrikke.
Kay-Sar er derfor tilsat koffein, som jo skal være i alt smart. Selv sæbe kan man få med koffein. Seriøst... se fx dette hos ThinkGeek. Det må siges at være noget helt nyt inden for øl at tilsætte koffein. Der findes en masse øl brygget med kaffe, specielt Mikkeler er glade for disse, men jeg tvivler på at disse indeholder koffein i målbare mængder.
Se den flotte reklamefilm for Kay-Sar her.
Lur mig, om det at lave en øl, ikke også er et ’tak for sidst’ til Carlsberg. Carlsberg droppede jo for nogle år siden deres distributions samarbejde med Cult, og begyndte i stedet at sælge mærket Burn . Sjovt nok var alt marketing, events og branding af Burn, en næsten nøjagtig kopi af Cult.…

Kay-Sar
 fra Cult
Kay-Sar øllen har en flot gylden farve, og sammen med den smarte designer flaske, giver det et godt indtryk. Flasken har en ’skrue-lågs’ kapsel så den er nem at åbne, og den virker endda.
Øllen har en frisk humlet aroma. Den dufter faktisk så frisk at det virker helt kunstigt. Hvis man kunne få rengøringsmiddel med humle duft, så ville det dufte sådan her.
Det var måske en idé til øldrikkeren som har alt...
På trods af humlen, synes jeg ikke at der var ret meget skum.
Smagen er svær at beskrive. Jeg synes faktisk at den har en god frisk pilsner smag, med gode mængder humle, men den er meget sød, og den har en form for bitter 'bismag', ikke ligefrem af ingefær, men lidt derhenad. Øllen er tilsat sukker, så det er ikke så mærkeligt at den er sød, og den anderledes bitterhed, tror jeg kommer fra koffeinen. Jeg bilder mig i hvert fald ind, at det minder om den bitterhed som er i en Cult ciderdrik. Der er faktisk også en hvis fylde, eller mundfornemmelse i øllen, faktisk en ok fylde for en pilsner, og en meget lang bitter eftersmag.
Humlen, den skæve lidt syrlige bitterhed, og den meget sødme, giver tilsammen en lidt sjov, usædvanligt frisk pilsner. Selvom jeg ikke ligefrem er i øllens målgruppe, synes jeg faktisk ikke at den er så tosset. Den er i hvert fald bedre end jeg havde regnet med.
Samlet giver jeg den 4 på min 10 skala. Ikke en ringe karakter af en pilsner.

Viking IPA
fra Braunstein
Viking IPA er en ganske anden øl.
Bryghuset Braunstein laver en mængde forskellige ting, bla øl, cider og Whiskey. Jeg synes generelt ikke at deres øl er noget særligt, men denne IPA er faktisk rigtig god. Den er brygget til øllets dag 2007, og er vist en slags hyldest til Ølentusiasterne. De skriver at Rene Hulgren, vinder i DM i håndbryg for en IPA, har været med til at lave den, så jeg troede straks en den vilde være tåkrummende bitter. Men det er den heldigvis ikke.
Det er ikke nogen flot øl, selvom farven er fin uklar gylden, for etiketten får den faktisk til at ligne noget håndbryg.
Der var en stort hvidt skum, men det hold ikke så forfærdeligt længe.
Øllens aroma er derimod helt fantastisk. Den meget humle, samt hvedemalt, får den til at dufte som en hel buket blomster. Skønt.
Smagen er dejlig bitter, uden at det bliver for meget. Måske er det fordi der er hvedemalt i, men jeg synes at der trods bitterheden er en god balance i øllen. Jeg synes dog ikke at der er så meget mundfornemmelse, og eftersmagen er heller ikke så lang.
Samlet synes jeg, at der en rigtig god IPA, og jeg giver den karakteren 8,5.

Pyha, det blev da et forfærdeligt langt indlæg.
Jeg burde nok have givet Kay-Sar helt sit eget indlæg, men jeg synes, at man må tage det sure med det søde, og balancere tingene lidt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar